O nakupování, létání a žlutě ošitých botách..
Moje osobní demotivy k nakupování se většinou odvíjejí od obludného množství nakupováním konzumovaného času a přílišné ochoty dělat kompromisy. Motivy by se souhrně mohly jmenovat "ať už to mám proboha za sebou". Nakupování je nutnost, ve stejném smyslu jako nutností sekání trávy či výměna žárovky. Terapeutické účinky, jež jsou nakupování přisuzovány, jsem zatím bohužel neobjevil. Děvčata povšechně, troufám si říct, byla podarována jakýmsi zvláštním orgánem, který pro ně nakupování činí stejně neodolatelné, jako onen zvláštní pud nutí chlapce rozebrat všechny věci, které rozebrat jdou... Látky, orgánem vyplavované, odbourávají všechna negativa, a dívky jsou schopny náhle ujít do obchodu i několik kilometrů a zapomínat nebohé děti v dětských koutcích nekvalifikovaným vychovatelkám..Když se někdy nedaří, je díky sekretům tohoto orgánu snadné problém pokrýt dostatečným množstvím nového oblečení..
Nemám rád, když se mě prodavačky na cokoli ptají, přestože pravda, je to vlastně účel, proč prodavačky existují. Nemám rád ten pocit, kdy se zbavuji peněz. To ale hlavně proto, že už vím, jak dlouho trvá je v této fázi život vydělat. Nemám rád tu představu, že bych jednou mohl být tím chlápkem, kdo bude po obchoďáku nosit spoustu papírových tašek a ochotně tasit kreditní kartu. Nemám rád už vůbec ten pocit, kdy si říkám, že tu a tu věc přece opravdu potřebuju..
Včera jsem si přesto všechno šel koupit boty. Opravdu jsem je potřeboval. Koupil jsem je, dle své zásady, v prvním obchodu, do kterého jsem vkročil. Slečna prodavačka proklamovala, že takové tenisky má již tři roky, a je s nimi nadmíru spokojená.. Zapomněl jsem říct, že nemám rád jak všichni prodavači lžou o tom, že mají s výrobky vlastní zkušenosti.. Brigádník, který má na žlutém tričku cedulku "Učím se" přesvědčuje zákazníka o tom, že ta či ona plazmová televize je kvalitní, neboť ji má doma a je s ní nesmírně spokojený.. Když jsem z obchodu odcházel do práce, všiml jsem si, že obchod se jmenuje Dr.Martens. Mám tedy své první Martensky, přestože spíš vypadají jako boty, které se fasují ve škole golfu pro seniory. Vrátil jsem se, a zeptal se ochotné prodavačky, zda Dr. Martens byl skutečně doktor nebo zda je to jen špinavý marketingový trik. Nevěděla. Řekla mi, "ať se mrknu na net" ... A to jsem také učnil. V pracovní době..
Pan Maertens působil v německé armádě. Z toho důvodu bych předpokládal, že DMs, jak se slavným Martenskám přezdívá, vznikly z "dobrého" úmyslu, pořídit vojákům kvalitní obuv na dlouhé pochody a předejít tak zraněním, plísním nohou a podobně. Německou náturu však nelze popřít. Mladý lékař učinil celý objev z čistě sobeckých důvodů. Když bylo ve válce rozhodnuto, neztrácel čas truchlením nad povislým snem svého "fuhrera" a vyjel si zalyžovat do Bavorských Alp.. Není jasné, zda si zranění kotníku způsobil při lyžování či při soutěži v jódlování, ale to pro účel tohoto článku není podstatné. Maertens jako lékař podzěji zjistil, že pro léčení zraněné nohy nejsou armádní boty vůbec vhodné. Kůže byla příliš měkká a podrážka příliš tvrdá.. Pro sebe tedy připravil první obuv s pověstnou tvdou a pružnou kůží a naproti tomu měkkou a vzdušnou podrážkou.. Prvních obchodní úspěchů dosáhl až po spojení (obchodním) se svým přítelem z univerzity, Herbertem Funckem. Doktorem tedy byl. Teď však nevím, jestli tu informaci slečna prodavačka ocení..
Změnu jména na Martens, zažil produkt této spolupráce až v souvislosti expanze na anglický trh, kde se DMs prosadily jako pracovní obuv anglických dělníků..
Ani nechtějte vědět, zda byl i Dr.Oetker skutečným doktorem...
Ještě zpět k nakupování. Lidé odpradávna závidějí ptákům let. Reklamní dílna oděvního gigantu Levi's tento rozdíl zdánlivě dohání. Jestli si tyhle kalhoty koupíte, budete létat. Nenakupovat je někdy opravdu náročné..