Opravdu široký sortiment
Úvaha těchto firem byla vcelku pochopitelná, avšak trochu předčasná. Udělejme si tedy malý výlet do světa marketingu abychom si objasnili, jak funguje mysl běžného spotřebitele.
Řekněme, že si domácnost skutečně koupí ledničku Liebherr. Německý název zákazníkovi říká, že tuto ledničku nevyrobily nekvalifikované ruce kdesi v Indonésii a ilustrační fotografie či reklama jej přesvědčí, že se do ledničky vejde celý vorvaň. V tomto okamžiku začíná pracovat firemní marketing. Marketingové oddělení tedy uvažuje :
"Když si ten chlápek koupil naší ledničku a bude s ní spokojen, zachová nám přízeň. Možná si koupí ještě mrazák či klimatizaci. Jednou ale přijde čas, a chlápek pocítí nutkavou potřebu koupit si bagr nebo námořní jeřáb. Ke komu půjde ? No přece k nám, ano, koupí si bagr od nás, vyděláme prachy a koupíme manželkám další kabelky a doplňky."
(spokojeného chlápka, který si koupil sklápěčku můžete vidět na obrázku výše, u levého kola)
Jistě vidíte, že tato teorie má nějaké mouchy. Podívejme se teď na opačnou, mnohem propracovanější marketingovou strategii firmy Caterpillar, jejíž produkty si můžete prohlédnout na obrázcích. Tato totiž firma uvažuje zcela jinak :
"Ano, připustme, že si někdo, například kapitálově silná stavební společnost, koupí náš bagr či náklaďák. Tato firma zaměstnává hromadu dělníků, bagristů a jeřábníků, kteří jsou pyšní na to, že ovládají velké stroje a kopou s nimi velké díry. Takový bagrista, když je v hospodě tázán, co vlastně dělá, jen vyvede kámoše před hospodu, ukáže na služební bagr a sklidí velký obdiv. Co když ale bagrem do hospody nejede? Bude i tak chtít, aby bylo poznat že je bagristou. Ano, pomůžeme všem našim bagristům ukázat se v pravém světle, začneme vyrábět boty. Každý bagrista, jeřábník či jeřábnice pak jen ukážou nohu a bude jasno. Boty půjdou na odbyt, protože i lidé, kteří nejsou bagristé budou chtít, jako bagristé vypadat. Takový bankovní úředník přece nechce, aby jej všichni neprávem považovali za suchara. Chce být drsný bagrista, co otevírá pivo v podpaží. I on si koupí naše boty, vyděláme prachy a koupíme manželkám další kabelky."
Chcete vědět, jak je to doopravdy. V případě firmy Liebherr je tomu skutečně tak, v případě firmy Caterpillar je to jiný, mnohem smrdutější byznys. Jakýsi vyčůraný podnikatel v obuvním průmyslu platí té velké firmě na velké bagry, aby mu pronajímala její obchodní značku. Tato taktika má jistě své odborné "byznys" pojmenování, ale popravdě řečeno, koho to zajímá..
PS : Přiznávám se, nosím boty Catepillar
PS II : Bagr se anglicky řekne "Excavator". Myslím, že samotné to slovo zní fantasticky drsně. Zároveň se omlouvám všem ženám, které neutrácejí polovinu svého příjmu za kabelky, díky za to, že stále nějaké takové existují. Tento příspěvek je věnován nejen jim, ale i všem bagristům světa.
Komentáře
Přehled komentářů
že ani kdybych jezdil v bagru, nemůžu nikdy vypadat jako správný bagrista...
LOL
(without.wings, 1. 6. 2008 2:03)
:D
jinak nevim jestli tě potěší, že nevypadáš jako bagrista, když nosíš boty, podle jejichž teorie tak vypadat chceš...
BTW proč teda nejsou rovnou kabelky značky bagr? (mimochodem značka "bagr" zní podle mě fakt cool :D)
Přiznávám,
(Honza, 1. 6. 2008 13:01)